Tiina
Nevala, Hannu Ruhanen, Tuomo Heikkinen EYY13SY
Suunnitelma
Ilmiö jota mitataan: Ympäristömelu
(Liikenteen aiheuttama melu)
Miksi mitataan: Kartoitetaan
ympäristömelun terveysvaikutuksia alueen asukkaille. Melun vaikutus alueen
viihtyisyyteen.
Kohde:
Tasavallankadun ja Saaristokadun risteysalue
Miten mitataan: Neljä
mittauspistettä, eri etäisyydellä risteyksestä.
Miten haluttu asia
selviää työssä: Mittauspisteiden tuloksien vertailu
Mitattavat muuttuja: Keskiäänentaso,
ylä- ja ala-arvot
Mittausjakso: 15
min/mittauspiste (Sääolosuhteet, liikennemäärä, autojen nopeus,
rakennusten/lumen vaimennus, häiriötekijät (aura-autot yms)
Mittaustiheys
(resoluutio): Mittaukset 30 sekunnin
välein
Mitä suureita
(yksiköt): Äänenpainetaso [dB]
| Kuva 1. Mittauspaikat suunnitelmassa. |
Toteutus
Suunnitelman
mukaan tarkoituksena oli tehdä neljä eri mittausta eri puolilla risteysaluetta
ja sitä reunustavaa asuinaluetta. Tasavallankadun nopeusrajoitus on 50 km/h. Mittausajankohdaksi valitsimme aamuruuhkan
ajan eli 8.30-9.00. Saavuimme tekemään ensimmäistä mittausta hieman jälkeen
puoli kahdeksan. Pakkasta oli vajaat 30 ° C, joten se aiheutti
mittauskalustolle hieman ongelmia. Kuvassa 2 on esitetty toteutunut
mittauspaikka. Kuvastakin käy ilmi, että todellisuudessa mittasimme vain
yhdestä paikasta. Mittalaitteemme laitoimme kolmijalkaan, jolloin se oli noin
metrin korkeudella maan pinnasta. (kuva 3) Yksi meistä jäi mittaamaan ja
tallentamaan mittalaitteella melua ja kaksi meistä siirtyi vähän kauemmaksi
laskemaan liikennettä (kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen määrää). Teimme
standardin mukaisen 15 minuutin mittauksen. Otimme ylös myös käsin tuloksia
noin 30 sekunnin välein sekä tallensimme mittaukset mittalaitteen muistiin noin
60 sekunnin välein. Mittavälin säätö olisi pitänyt tehdä laitteen
ohjelmistolla, mutta meillä ei ollut sitä käytössä ennen mittauksia. Heti
ensimmäisen mittauksen jälkeen laitteesta loppui virta, sillä korkea pakkanen
aiheutti virrankulutuksen rajun kasvun ja virta loppui kesken. Yritimme
käynnistää laitetta uudelleen kun olimme lämmittelemässä läheisessä kahvilassa (kuva 4).
Valitettavasti emme siinä onnistuneet, joten lähdimme takaisin koululle.
Koululla vaihdoimme laitteeseen patterit ja yritimme purkaa tietoja laitteesta
tietokoneella. Valitettavasti vaikka mittaus oli tallentunut, niin emme saaneet
siirrettyä mittaustuloksia tietokoneelle myöhempää analyysiä varten. Tähän voi
olla syynä tietokoneella käytettävän ohjelmiston versiomuutos. Kuvassa 5 on esitetty käytetyn ohjelmiston käyttöliittymä.Näin ollen
ainoiksi tuloksiksi jäi käsin kirjaamamme tulokset. Laitoimme tulokset exceliin
ja teimme niistä kuvaajan sekä laskimme keskimääräisen äänitason LAeq.
| Kuva 2. Toteutunut mittauspaikka |
Työssä
käytetyt välineet:
TES 1352A Sound level meter (RS232-USB)
Kolmijalka (korkeus 1m)
Datankäsittelyohjelma: Panel V5.5
| Kuva 3. Mittaajat valmiina mittauksiin. |
![]() |
| Kuva 4. Mittalaitteen herättelyä. |
| Kuva 5. Käytetyn ohjelmiston käyttöliittymä. |
Tulokset
Sääolosuhteet mittaushetkellä on esitetty kuvassa 6. Tiedot otettiin ilmatiteenlaitoksen internetsivuilta (mittauspiste: Savilahti). Viidentoistaminuutin mittausajanjaksolla mittauspisteen ohitti noin 400 kevyttä ajoneuvoa (henkilö- ja pakettiautot) ja noin 30 raskasta ajoneuvoa.| Kuva 6. Mittauspaikan sääolosuhteet. |
Mittauksissa käsin kirjatut tulokset on esitetty kuvassa 7. Äänentasot on mitattu noin 30 sekunnin välein.
Mittaustuloksista tehty graafi on esitetty kuvassa 8.
Tuloksista laskettii keskiäänitaso kuvassa 9 esitetyllä kaavalla. Keskiäänentasolla tarkoitetaan jatkuvaa vakioäänentasoa, jonka tehollisarvo on sama kuin vaihtelevan äänitason keskimääräinen tehollisarvo määrätyllä ajanjaksolla. A-painotetulla äänentasolla tarkoitetaan äänentasoa, josta on suodatettu ääripäät pois.
Keskiäänentasoksi saatiin 68.5 dB.
Kova pakkanen on vaikuttanut myös liikenteen määrään sitä pienentävästi. Erityisesti henkilöautojen määrä on todennäköisesti tavanomaista pienempi. Henkilöautojen käynnistyminen kovassa pakkasessa ei ole varmaa ja osa työmatkalaisista on kulkenut työmatkansa bussilla. Ajoneuvojen määrät on laskettu tarkkailemalla suoraan liikennettä paikanpäällä. Kyseinen keino ei ole yhtä virheetön kuin ajoneuvojen laskeminen liikennekameran videotallenteesta. Lisäksi yksi mittauskerta ei vielä anna täysin totuudenmukaista kuvaa liikenteen koostumuksesta ruuhka-aikana kyseisessä risteyksessä.
Työterveyslaitoksen tutkimus;
http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/Documents/Tieliikennemelun_taajuusjakauma.pdf
Motivan tutkimus;
http://www.motiva.fi/files/2099/Liikenteen_jaljet.pdf
| Kuva 7. Käsin kirjatut mittaustulokset. |
| Kuva 8. Äänentasot ajan funktiona. |
Tuloksista laskettii keskiäänitaso kuvassa 9 esitetyllä kaavalla. Keskiäänentasolla tarkoitetaan jatkuvaa vakioäänentasoa, jonka tehollisarvo on sama kuin vaihtelevan äänitason keskimääräinen tehollisarvo määrätyllä ajanjaksolla. A-painotetulla äänentasolla tarkoitetaan äänentasoa, josta on suodatettu ääripäät pois.
| Kuva 9. Keskiäänentason määrittämisessä käytetty kaava. |
Keskiäänentasoksi saatiin 68.5 dB.
Yhteenveto
Mittausajankohtana
ulkolämpötila oli poikkeuksellisen kylmä, 29,6 °C. Tämä aiheutti sen että
melumittarinakku tyhjentyi ja mittauksia ei voitu suorittaa kuin yksi. Tuloksemme
ovat käsin kirjattuja lukuja mittalaitteen näytöltä mittauksen aikana. Äänenvoimakkuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat
voineet olla tien lumesta johtuneet epätasaisuudet ja hiekoitushiekka.
Mittauspaikalta oli suoranäkyvyys risteykseen, ääntä pirstovia tai vaimentavia
rakennuksia ja kasvillisuutta ei ollut suoraan äänen kulkureitillä.
Kova pakkanen on vaikuttanut myös liikenteen määrään sitä pienentävästi. Erityisesti henkilöautojen määrä on todennäköisesti tavanomaista pienempi. Henkilöautojen käynnistyminen kovassa pakkasessa ei ole varmaa ja osa työmatkalaisista on kulkenut työmatkansa bussilla. Ajoneuvojen määrät on laskettu tarkkailemalla suoraan liikennettä paikanpäällä. Kyseinen keino ei ole yhtä virheetön kuin ajoneuvojen laskeminen liikennekameran videotallenteesta. Lisäksi yksi mittauskerta ei vielä anna täysin totuudenmukaista kuvaa liikenteen koostumuksesta ruuhka-aikana kyseisessä risteyksessä.
Kaiken kaikkiaan
tulokset ovat suuntaa-antavia kyseisen risteyksen ajoneuvojen määrästä,
koostumuksesta ja melun kovuudesta. Työterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa
aamuliikenteen liikennemelu oli voimakkainta. Selityksenä tälle voidaan
ajatella aamuliikenteen selkeää suuntautumista ja lyhyttä kestoa. Iltapäivisin
liikenne jakautuu moniin eri suuntiin ja ruuhka jakautuu pidemmälle
aikajaksolle. Motivan tutkimuksen mukaan henkilöautojen kaupunkiliikenteessä
aiheuttama melutaso sijoittuu 70–80 desibeliä tasolle. Saimme mittaushetkelle
keskiäänitasoksi 68,5 desibeliä joka vastaa aiempia tutkimustuloksia. Ulkomelun ohjearvo on päivällä 55 db asunto- hoito- ja oppilaitosaluieilla, sekä taajamissa sijaitsevilla loma- ja virkistysalueilla (uusilla alueilla 45 dB, lukuunottamatta oppilaitosalueita). Tämän perusteella melutaso mitatussa pisteessä ylittyy. Melua voidaan vaimentaa esimerkiksi erilaisilla istutuksilla, maaston muotoilulla, rakennusten sijoittelulla ja rakennusmateriaaleilla. Melutaso
tutkimassamme risteyksessä ei ole poikkeuksellinen voimakas henkilöautojen
kaupunkiliikenteessä aiheuttamaksi.
Työterveyslaitoksen tutkimus;
http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/Documents/Tieliikennemelun_taajuusjakauma.pdf
Motivan tutkimus;
http://www.motiva.fi/files/2099/Liikenteen_jaljet.pdf

Hyvä suunnitelma! Nyt jatkakaa tätä blogikirjoitusta toteutuksen kuvaamisella ja tulosten raportoinnilla. Toteutus ei tainnut mennä ihan niin kuin suunnittelitte, sellaista se välillä on. Asennepisteet saatte pakkasessa toimimisesta!
VastaaPoistaHyvä raportti. Sitä voisi tarkentaa vielä seuraavien osalta:
VastaaPoista- Työssä esitetään melutaso A-painotettuna? Mitä se tarkoittaa, maininnan voisi laittaa tuloksiin
- Mistä säätilan tiedot ovat peräisin?
- Te laskitte myös liikenteen mittausajanhetkellä? Sekin olisi arvokas tulos tästä selvityksestä. Voisiko laittaa lukemat tuloksiin? Tämän avulla voisi verrata melua ja liikennemäärää